Total Pageviews

PERGH! GILER STIM(18SX)

As - salam kepada braders dan sistah. hari ni tajuk agak panas sikit. tertimbul idea aku nak ulas pasal benda ni sebab terbaca satu keratan akhbar yang mengatakan saham maksiat makin meningkat sejajar dengan saham negara. heih. dunia oh dunia. 

apa yang pasti sekarang ni. punca maksiat ni tak boleh salahkan satu - satu pihak je. kena libatkan juga dua,tiga pihak. untuk itu pihak pertama iaitu diri kita sendiri. kenalah pandai tapis mana satu kawan yang bawa kebaikan dan keburukan.



 kalau dah buruk perangainya memang terikut sangatlah tambah - tambah lagi orang yang merantau ke negeri orang untuk sambung belajar. kebanyakannya dah jadi culture shock. tudung dibuang, nama ditukar, dan ada antara mereka jantina pun dah tukar. siang lelaki, malam jadi pra- perempuan. ewww!! 

tolonglah seyh ingat mak - bapak korang. menoreh getah , membanting padi, korang ingat semua itu saja - saja ke? semua itu untuk tampung korang belajar, bukan untuk tampung korang shopping , tukar jantina pe semua tu.ok full stop untuk bab itu.



sekarang aku nak cakap pasal pakaian atau trend zaman sekarang.sekarang trend ape? k-pop erk? tak salah kalau nak ikut trend semua tu tapi kenalah beringat aurat dan batas - batas korang terutama sekali golongan perempuan. sorry to say tapi inilah kenyataan. apa yang aku tengok dari dulu sampai sekarang trend baju kecik, seluar kecik, tudung kecik sampai nampak leher memang lagi mengecik saiz dia.

 kadang - kadang tu sampai ternampak lorong - lorong. pergh! memang giler stim kalau orang tengok! bila sebut pasal ini mesti ramai yang cakap " alah,rileks lah jangan sibuk boleh? kubur nanti asing - asing juga,dosa sendiri tanggung " pergh giler demand ko erk cakap camtu. nak tau? sebab kubur asing - asinglah kiteorang ambil berat, nak tau faktanya?? jom kita review....


  • menurut pendapat ulama , nafsu lelaki akan meningkat apabila aurat perempuan terdedah kepada mereka seterusnya secara tidak sedar akan mengeluarkan air mazi.kena pula kalau hari jumaat kaum lelaki pergi sembahyang jumaat pastu lalu pula perempuan seksi depan mata. tak pasal - pasal batal wuduk ,pakaian pun kena tukar akibat terkena air mazi yang dikategorikan sebagai najis .
  • buat mereka yang tidak tutup aurat  tu , ada di antara mereka yang sudah kehilangan ibu , bapa mahupun kedua - keduanya, tidakkah korang kasihan melihat mereka tersiksa dan menderita didalam kubur sana akibat perbuatan korang didunia?
  • di akhirat kelak, diri mereka akan dipersoalkan kenapakah mereka melakukan maksiat dan segala dosa,maka apabila mereka tidak dapat menjawabnya, satu demi satu individu yang rapat dengan mereka akan dipersalahkan.mula - mula bapa, ibu, abang,kakak,adik - beradik yang lain seterusnya masyarakat disekeliling.puncanya , akibat tidak mengendahkan dan tidak menasihati antara satu sama lain.

tapi pada masa yang sama kita kena jaga juga pandangan mata kita.sebab ada hadis yang menyeru kita menjaga pandangan mata daripada segala bentuk perkara yang mendatangkan keburukan.
  "Katakanlah (wahai Muhammad) kepada lelaki-lelaki mukmin; hendaklah mereka menahan pandangan-pandangan mata mereka" (Surah an-Nur, ayat 30).

 "Dan katakanlah kepada wanita-wanita beriman; hendaklah mereka menjaga pandangan mata mereka" (Surah an-Nur, ayat 31).  

Sabda Nabi (bermaksud); "Apabila seorang lelaki muslim menahan pandangannya tatkala terlihat wanita cantik, Allah akan gantikan untuknya (bagi mujahadahnya menahan pandangan itu) dengan kemanisan beribadah"(HR Imam Ahmad dari Abi Umamah). 

jadi fikir - fikir sejenak . ramai yang cakap esok atau lusa baru nak bertaubat, tapi last - last niat itu terkubur macam tu je sebab terlalu seronok dengan duniawi.aku akui diri aku sendiri pun terlalu banyak dosa sampai kadang - kadang itu rasa diri aku terlalu hina akibat terjebak dengan benda - benda yang mendorong kepada dosa - dosa besar. 

jadi sama - sama kita ambil iktibar kerana mati tidak menunggu kita, dunia pun tidak akan bertahan lama cuma menunggu tibanya hari kiamat. wallahualam. 


yang memberontak dengan ekzos :: Khai Artz-Far @ Putera TESL 

::bebot menderum :: sedih tengok semakin ramai yang "rosak"

6 comments:

AZRI said...

bagus entri ni
peringatan utk semua
keep it up bro

http://azrijohan.blogspot.com/2011/06/aku-teringin-nak-hack-blog.html

lyana92 said...

bgus2....:)

Unknown said...

BAGUS2! :D

khai artzfar said...

@azrijohanterima kasih..spya ini jd prngtan buat smua

khai artzfar said...

@lyana92thanks

misz athiqah said...

bagus entry nie..tazkirah tuk semua...=)..ingat mengingat antara satu sama lain...

salam..jenguk jengah di sni..=)