:: MOTIF ADA LESUNG PIPIT ::

Salam ramadhan buat semua yang tengah membaca motif entry aku kali ini.ok dah habis intro.gedik kan? actually entry kali ini aku nak cerita perihal lesung batu pipit. sebelum tu , aku nak tanya, sapa ada lesung pipit angkat tumit! haa aku pun salah sorang individu yang ada lesung pipit. #kening-kening


 kalau korang perhatikan gambar ni, mesti korang dapat mengagak yang camni la asal usul lesung pipit dapat nama. kalau sapa - sapa yang ada lesung pipit tu kalau nak tau waktu korang - korang kecik mak bapak korang lekatkan dua benda tu kat pipi korang maka terhasilah lesung pipit ! ok aku auta kat situ. auta je tapi tak tipu erk. sebenarnya ‘Lesung pipit terjadi akibat dari variasi otot muka yang dipanggil zygomaticus major. Kecacatan variasi berlaku pada otot ini yang sepatutnya hanya mempunyai struktur tunggal dari tulang zygomatic. Tulang ini membahagi kepada superior (bahagian atas tepi bibir) dan inferior (bahagian bawah tepi bibir). Selain itu, faktor terjadinya lesung pipit adalah kerana otot zygomaticus lebih pendek dari normal menyebabkan kulit tertarik dan terbentuklah lekuk pada pipi' ( sumber wikipedia )


haa faham tak? korang tengok balik gambar kat atas ni kalau nak tau otot mane yang terlibat. memang secara am nya digelar cacat , tapi cacat kecantikan. malah ada yang sanggup buat pembedahan semata - mata nak ada lesung pipit. 




menurut kajian juga, lesung pipit ini ada genetik,makna nya diturun secara gen dominan. sapa - sapa yang berkahwin dengan pasangan yang ada lesung pipit, secara keberangkalian anak tersebut akan mewarisi lesung pipit tersebut adalah 20-50 .part ni aku agree! sebab bapak aku pun ada lesung pipit. bonding tak kiteorang? haha kau hade? so camtulah al - kisahnya pasal lesung pipit.simple,dimple,pimple... chow bebeh!!

::bebot menderum :: aku ada dominan genetik lesung pipit. untung sape jadi bini aku.kekeke

10 comments:

jann sinuja said...

same with me..ade jugak :p my parents ade lesung pipit..then anak-anak pon mengikut jugak :)

░♥si lampu neon♥░ said...

hebat laa..i nak kawen dengan orang yang ade lesum pipit dalam punye laaaa hahaha nnt anak2 mesti muka berlubang lesum pipit gak hahaha

iesyah97 said...

salam... umm same with me .... i der jgk lesung pipit but just pipi i sebelah kanan jer... ^_*...i nk kongsi gan u all.. dalm fmly i, i sorng jer yg der lesung pipit ... mak n ayh i xder lesung pipit pon.. i tnya mak i mse dye mngandungkan i dye nk ank der lesung pipit ker?? so mak i ckp dye de nmpk owng de lesung pipit lawa .. so dye nk ank dye de lesung pipit... last2 lahir nye i.... i la ank mak i yg der kesung pipit... wahhhh!!!! bangga.. haha... ummm i more i nk kogsi.. nie time akq i mngandung,,,, suami dye ckp dye nk ank de lesung pipit cm i,,, so lahir2 jer ank buah i, tgok der lesung pipit .. ^_*

:: Khai Artzfar :: said...

@iesyah97a.arh kan? ntah2 mak i pun camtu kot haha

RinsyaRyc said...

aku ade sblah je... agaga. untungla sesapa yng kawen dengan aku gak!

♥nurul♥ said...

aaa.taktau ikut spe sbnrnya.takde keturunn yg ad lesung pipt

Mieza Syamieza said...

same with me.. saye ada 3 pasang lesung pipit adik saye ada 2 pasang..

Khai Artzfar said...

@RinsyaRychaha geng la kite

Khai Artzfar said...

@♥nurul♥saya ada. kehkehkeh

Khai Artzfar said...

@Mieza Syamiezawah 3 sekali tu.