KUCING TERBIAR DAN ANJING JALANAN

Korang pencinta haiwan ? ada sesuatu yang patut korang tengok dekat sini. Tak ramai yang tahu mengenai kewujudan kelab atau pertubuhan yang mengambil berat perihal kucing terbiar dan anjing jalanan. mujurlah ada STRAY CATS RESCUE AND TREATMENT COMMUNITY HELP [S.C.R.A.T.C.H]  sebuah pertubuhan yang membela nasib haiwan - haiwan yang kurang bernasib baik seperti kucing terbiar dan anjing jalanan. 



 Pada mata kasar kebanyakan orang hanya memandang sebelah mata  je haiwan – haiwan ni, tapi pada hakikatnya ada diantara haiwan ni diseksa seperti dijirus air panas, dipotong kaki dan sebagainya. Alasan mereka , haiwan ini menganggu ketenteraman , merosakkan perniagaan dan sebagainya. Hairan ! mereka yang menyiksa binatang ni tak tahu erti kasih sayang ke ? kenapa nak samakan erti akal binatang dengan manusia? Aku percaya kalaulah haiwan ni reti fikir macam manusia, tak ada nya dorang nak menyibuk dekat premis dan diseksa oleh mereka yang zalim.








antara kucing yang diselamatkan, ada diantara mereka yang mati kerana lambat diselamatkan. 


 sebelum diselamatkan


selepas menjalani rawatan 




untuk melihat gambar lagi DISINI

Mujurlah ada sesetengah pihak yang sanggup menjadi “pit stop” sementara bagi haiwan yang terbiar ni. Merekalah yang membela nasib haiwan ini, mereka jugalah yang membiayai perubatan haiwan ini. Jadi buat korang yang prihatin boleh je bela haiwan yang diiklankan dalam page ini atau hulurkan sumbangan dalam bentuk yang bersesuaian. 

Buat korang yang terjumpa haiwan yang kurang bernasib baik seperti cedera dan sebagainya, Korang boleh je iklankan disini, mana tahu kalau ada yang boleh tolong. Ingat daripada korang membunuh haiwan ini, masih ada lagi insan yang sanggup membela. Mereka pun ciptaan-Nya, kenapa tidak  untuk kita menolong ? 





untuk membaca kisah - kisang kucing yang diselamatkan boleh ke SINI. 

p/s : ada pengalaman dengan haiwan yang dianayai? jom kongsi cerita disini 

WOW! Filem Paling Menyayat hati November ini ! 

4 comments:

Yana Sakura said...

hmm..bgus gak ade persatuan mcm ni.. dpt selamatkn haiwan yg x bernsib baek.. =) keep it up..

Mya Abdullah said...

auch,sakitnya tengok gmbr2 tu ><

Cik Tomorrow said...

Ya Allah ....kesiannya kucing tuuuu ...kejamm...sapa yang berhati animal tuuu ????

animal pun tak berhati macam tuuu ....eiiii ......

rumah saya adalah Cat House , sape nak buang kucing ke aper , buang di rumah saya ....

Saya peminat kipas susah mati kucing !!!!

'Azim said...

sapa bole bg info pusat utk anta kucing2 terbiar ni yg kt area utara..kesian kt kucing2 ni..tuan train jd dependent kt manusia, dh xmampu jaga buang je merata..camana dia nk survive...xda akal ke...