Total Pageviews

Food Republic One Utama Tempat Makan Terbaik

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua 

Rasanya dah lama Blog Budak Pacak tak ada segmen Jom Makan . Kali ini punya cerita sesuai untuk korang yang nak cari tempat makan terbaik yang merangkumi pelbagai makanan iaitu di Food Republic One Utama



Baru - baru ini Budak Pacak telah dijemput ke sana untuk merasai sendiri keenakan makanan disana. Food Republic ini untuk pengetahuan korang adalah cawangannya yang kedua selepas Pavilion. Dimana Food Republic ini sebenarnya berkonsepkan ala - ala Food Court



Cakap pasal Food Court, mesti terbayang kepala korang , makanan tak sedap, tempat belum tentu menarik. Jangan risau dekat Food Republic ini Budak Pacak berani cakap ianya lain daripada lain.Berkonsepkan dining in dan Open Air , pengunjung boleh memilih lokasi kegemaran mereka. 

Lokasi yang mempunyai kapasiti 500 orang ini mempunyai 14 stores yang merangkumi pelbagai masakan nusantara dan barat dan mereka menjanjikan 'Best Street Food in Asia' boleh didapati di sini. 

Untuk menu pertama Budak Pacak perkenalkan Set Makanan Jepun iaitu Saba Bento . Di dalam set Bento ini ada Ikan Saba ,Mi So Sup bersama wakame iaitu rumpai laut , tofu jepun, tuna, cherry tomato serta dimakan bersama gumpalan nasi yang menggunakan Beras Jepun.



Untuk set ini harganya adalah RM 15. 90

Seterusnya Budak Pacak pilih Teriyaki Chicken dan Salmon Bento. Untuk Teriyaki Chicken harganya adalah RM 12.80 dan Salmon Bento berharga RM 16.90. 

Teriyaki Chicken 


Kesemua hidangan ini datangnya dari Shokuji Bento House (Japanese cuisine) . Rasanya memang asli.

Selepas jepun kita ke Rama9 yang menyediakan Thai Cuisine . Disini kami telah mencuba Kerabu Mangga , Pulut Mangga , Red Ruby serta yang menjadi Pilhan Budak Pacak adalah Pad Thai , kueytiaw ala Thai. Bezanya adalah tekstur rasanya sangat padat memang memukau selera buat setiap pengunjung yang merasainya. 

Kerabu Mangga 

Pulut Mangga

Pad Thai


Harganya pula adalah seperti berikut 

Kerabu Mangga -  RM6.90
Pulut Mangga -  RM6.90
Pad Thai  - RM9.50
Red Ruby -  RM5

Untuk korang yang sukakan masakan Indonesia asli , Ayam Penyet Indo Asli adalah tempat yang terbaik buat peminat ayam penyet



Apa yang Budak Pacak boleh komen mengenai Ayam Penyet Indo Asli ini adalah sambalnya lain dari yang lain. Malah kami diberitahu, sambal ini telah dimasak dengan ramuan asli serta kualitinya sangat dijaga. 

Sotong Penyet 

Jemu dengan ayam penyet ,  jangan risau sebab disini korang boleh jumpa Sotong penyet . rasanya memang lain dari yang lain. Harga untuk Set Ayam Penyet RM10.80 manakala untuk sotong penyet berharga RM11.80.

Udang petai berlado 

Sup Ekor


 Selain dari hidangan penyet , kami juga dihidangkan Udang petai berlado berharga RM11.80 dan Sup Ekor harganya RM11.90 , memang terbaik,bak kata orang nasi sepinggan pun tak cukup . 

Seterusnya Budak Pacak perkenalkan menu makanan western. Disini kami telah diperkenalkan dua menu utama yang menjadi pilihan ramai iaitu Spaghetti skillet salmon yang berharga RM19.90 dan Grilled Chicken sausage harganya pula adalah  RM14.90. 



Bercakap mengenai pilihan Budak Pacak , semestinya Spaghetti skillet salmon . Rasanya memang sedap.



 Spaghetti yang dimakan bersama sos rahsia dan salmon menangkap selera buat pengunjung. Ikannya pula sangat segar. Ini adalah menu yang wajib korang cuba bila datang ke sini.

Akhir sekali , minuman atau dessert pilihan kami adalah Ice -Floss. Budak Pacak telah memilih perasa Strawberry sebagai pilihan manakala rakan - rakan yang lain memesan perasa Chocolate, Mango,Black Sesame dan Green Tea . 



Harga untuk Ice - Floss ini pula adalah RM7.80 

Jadi ternyatalah ini port makan santai terbaik untuk korang yang nak cari pelbagai jenis makanan. Selain harganya yang berpatutan , tempatnya juga adalah sangat selesa. Jadi buat korang yang ke One Utama, tak tahu nak makan dekat mana, Budak Pacak cadangkan Food Republic sebagai pilihan.



Sekalung penghargaan buat Food Republic kerana menjemput kami kesini. Enjoy habis !

p /s ; Syurga makanan 

3 comments:

Hafiz Hafizol said...

sedapnye bro.. tertelan - telan air liur nie.. dah ar tgk lapo nie

Liyliz said...

ice floss tu sedap nya

Ismi Ana said...

Uihh..kecur air liur tgk. Mmg sedap ke? Nanti gi rumah kakak, nak try makan situlah! Huhu