TUDUNG YUNA MACAM RAHIB

As - Salam kepada semua bloggers dan pembaca yang dikasihi sekalian. ceh jiwang pula ayat aku. semalam mesti ramai yang menonton Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2010 yang menyaksikan kemenangan berpihak kepada Shaheizy Sam,tahniah diucapkan.Dalam pada itu , banyak juga artis yang mempromosikan baju tajaan masing - masing. tapi semalam bila tengok persembahan Yuna,aku terkejut kejap sebab cara pemakaian tudung Yuna macam rahib?


 memanglah tak sama 100 % tapi cara pemakaiannya sedikit tidak kena sebab mempernampakkan bentuk leher. setahu aku itu kira haram. mungkin yuna tak sedar, tapi sebagai public figure memang kena 'alert' benda - benda macam ni supaya tidak jadi ikutan kepada masyarakat. cakap pasal aurat ni ada hadis Al - Quran yang mengatakan " dan hendaklah mereka menutup belahan baju mereka dengan tudung kepala mereka; ( Al- Nur,31 )". sekarang terbukti orang perempuan wajib melabuhkan tudung kepala mereka hingga menutupi leher dan dada mereka. Menurut ulama’ ayat ini sekali gus menjadi dalil bahawa dada dan leher perempuan adalah aurat. Tidak harus dilihat oleh ajnabi dan oleh itu tidak harus didedahkan kepadanya.

klik gambar untuk tumbesaran

Allah memerintahkan wanita-wanita beriman agar melabuhkan tudung-tudung mereka ke bahagian depan mereka hingga menutup dada dan leher mereka dan dengan itu selamatlah mereka dari sebarang fitnah dan perbuatan jahat. Oleh itu tudung yang dipakai oleh kebanyakan wanita pada hari ini tidak menepati dengan syara’ kerana ia tidak menutup dada sehingga menimbulkan keghairahan kepada orang lelaki. Begitu juga kalau bertudung tetapi memakai baju yang berlengan pendek dan baju yang ketat. Ini tidak termasuk di kalangan wanita yang beriman dengan surah al-Nur.so apa pendapat korang ? you see, you judge..sekian saja,merci, As - salam!!

*sumber:I rakan

yang memberontak dengan ekzos, khai artzfar @ putera TESL 

bebot menderum : ada orang cakap" tunggulah i tua nanti baru i pakai tudung". apa punya turr da...

25 comments:

nur amalina athman said...

betol2...

░♥si lampu neon♥░ said...

hahhah aku baru perasan hahahah..ok ok series lawak sikit.

Mikah Lurima said...

SETUJU!!!!!!!!!! likelikelikelikelikelikelike!!! XD

Semalam masa tengok tv pun kami terkezowt tengok tudung dia. Ramai perempuan zaman sekarang memang pakai tudung munafik. Buat2 syarat jek fesyen yang lebih. Entahlahh... nak tegur susah tapi still kena suarakan jugak! Thanx 4 dis entry~^^

:: Khai Artzfar :: said...

@░♥si lampu neon♥░plak dah hahaa ko ni ade2 jer....lwk kat mane? cecerite2

:: Khai Artzfar :: said...

@nur amalina athmansbhagian dri coursework

:: Khai Artzfar :: said...

@Mikah Lurimatu la nanti klu tgur kate pe plak tp mmg kena mentionkan entry ni klu salah bleh org btulkan.klu btulkan kita share buat rnungan :)

dina darwina said...

kadang2 dina pkai tudung yg x menutup dada..huhu secara jujur dina nak berubah..=.=..bile baca entry ne..terima kasih..follow blog ne

:: Khai Artzfar :: said...

@dina darwinadina saye cuma lontarkan pandangan... yang baik kita jadikan teladan yang buruk kita jadikan sempadan..terima kasih sebab follow

shahjiehan said...

nice!...ramai dah style cmtuh!...gerammmM!!>...jom baca dan komen Keperluan lebih penting daripada Kehendak. (ipad2 vs Donut)

Farhana Jafri said...

rmai yg wt style mcm tu.. pkai tudung cm biasa kn lawa jgax.. nk style2 sgt nk wtpe.. rimas kdg2 tgk.. bnda yg patutny dtutup, dibukak.. ad yg pkai semata nk berfesyen.. xfham ngn mnusia skrg.. yg nk pkai bile dh tua tu..stu soalan je, smpat ke hidup smpai tua??

jemput singgah ANASAURUS :)

Syafiq Rosli said...

tuh lah..dah ade rupa jugak tuh..

coretan cerita hati said...

ermmmm... macam tuh la dunia2...
blum tgok artis yg seksi meksi tuh....
haish..... pakai macam ta ingat tuhan...!

Artie said...

atie pon terkejut tgk yuna pkai tudung! satu lagi, baju fara fauzana.. perasan x? or, atie je yg perasan? ;)

:: Khai Artzfar :: said...

@shahjiehantu la pasal tak tau dorang nak berfesyen atau pa..wallahualam

:: Khai Artzfar :: said...

@Farhana Jafritu la ...ada yang tutup dpan blakang buka.blakang tutup, dpan buka plak..heih macam - macam

:: Khai Artzfar :: said...

@Syafiq Rosliaku pun ergerak nak tlis sebab nampak bentuk leher dia..huhuhu

:: Khai Artzfar :: said...

@coretan cerita hatitak tau mana satu artis yang boleh dibuat contoh

:: Khai Artzfar :: said...

@Artietak prasan plak pasal fara fauzana tuh...

Diya Edhayaa said...

hmpir sme gk.. yes! yuna kne alert.. sb die ikon remaja bertudung..

:: Khai Artzfar :: said...

@Diya Edhayaayup btul tu....mybe dia tak prasan....

syakey said...

sedar tak sedar, mengejar fesyen sebenarnya mengejar neraka....

huhu

kaka aiqah said...

skrg kn org suke berfyesen smpaikan x sedar kesalahan...;g2 pkai tdung tp pkai ktat2

Anonymous said...

betul tu...boleh kite nk berfesyen tp kena lh bijak...secara jujur sy katakn...sy juga berfesyen...pkai shawl berbagai tp leher dan dada sy tetap tutup..(tutup yg bermaksud tutup secara keseluruhan)...ape2 pun pd diri sendiri...kite yg gayakn...kite haruslh bijak...jgn sampai terpesong...

:: Khai Artzfar :: said...

@Anonymousbetul2 jangan sampai berfesyen lupa habis aurat semua sudah

+kasih+ said...

betol tu... ramai sgt yg bertudung tp masih terdedah... tu belum lg yg fesyen2 ntah ape-apa..dgn warna yg striking2..bukan tu sengaja nak menarik pandangan mata kaum adam ke??? musykil2...