Total Pageviews

Menyesal Tak Ambil Insurans Dengan AIA - Stable Vision Cooperation

Untuk siapa yang mengenali aku mesti tahu yang aku sangat cerewet pasal insurans. Malah jenis aku pantang kalau orang jenis yang paksa untuk ambil langgan insurans diorang. Bagi aku mudah, biarlah ia datang ikhlas dari diri sendiri. 





Bukanlah untuk sombong atau apa, tapi aku sebenarnya ada pengalaman buruk dengan bekas ejen insurans aku. Tetapi untungnya aku pernah dapat kelebihan insurans bila terlibat dengan kemalangan suatu ketika dahulu. 





Baru-baru ini, aku dan beberapa orang rakan blogger dijemput oleh syarikat Stable Vision Corporation yang merupakan agensi takaful berdaftar di bawah AIA yang terletak di Klang. Pada mulanya, aku macam berat nak pergi. Mana tidaknya, bercakap pasal takaful bagai ini mesti nak suruh aku langgan dengan diorang. 


Tetapi aku rendahkan ego, pergi juga dengar mungkin ini adalah peluang aku untuk bersoal jawab mengenai apa yang terbuku di dalam hati aku selama ini. 


Ternyata keputusan aku untuk pergi adalah tepat ,kerana sepanjang 2-3 jam di sana aku berjaya bertanyakan pelbagai soalan dan kesemua kakitangan Stable Vision Corporation menjawab kesemuanya dengan yakin dan professional. 



Terdetik pula dalam hati kenapa aku tak jumpa diorang awal-awal hari tu dan ambil je insurans dengan diorang. Sebab aku suka cara diorang terangkan mengenai takaful tanpa perlu memaksa pelanggan.


Berikut aku kongsikan antara intipati perbincangan kiteorang :


1. Apa beza conventional & takaful? Siapa yang boleh ambil insurance tersebut? 
Sesiapa pun boleh ambik Conventional atau takaful . Ini bergantung kepada keperluan peribadi. Beza diantara Conventional dgn Takaful adalah product Takaful mematuhi syarat-syarat Syariah dan Takaful boleh dihibahkan sejak 2013 melalui Islamic Financial Servicing Act , Jadual 10. 

2. Apa beza takaful medical card and takaful investment? Seawal umur berapa perlu ada insurance and paling tua umur berapa? 

Ramai yang keliru atas setiap fungsi produk Takaful. Dalam Takaful terdapat pelbagai jenis plan . Medical Plan adalah untuk kegunaan jikalau kita memerlukan rawatan di hospital. 

Manakala, Investment Plan merupakan satu plan yang melibatkan pelaburan yang mematuhi syarat syariah untuk peserta melabur pada jangka masa yang lebih panjang . Ianya juga boleh dijadikan sebagai retirement fund, education fund dan lain-lain. 

3. Kenapa ramai takut atau cuba elak bila suruh ambil perlindungan Takaful? 

Ramai yang menggelak dari mengambil plan Takaful disebabkan kefahaman dan kesedaran atas kepentingan Takaful.  Ramai yang salah faham takaful tu ‘ MAHAL’ dan ia akan jadi beban perbelanjaan . 

Sepatutnya , perlindungan takaful adalah tergantung atas keperluan individu dgn caramun yang berbeza . 

4.Viral di sosial media, pembeli beli investiment tapi tidak mendapat pulangan yang seperti dijanjikan? 

Setuju atas pulangan tidak dapat dijanjikan . Tetapi ini bukan segala salah atas company. Kebanyakan adalah atas amanah ejen. Ada yang misleading untuk dapatkan business dari pelanggan. Pulangan itu telah dijanjikan oleh agent sendiri dan bukan company . 

5. Kalau sudah ada penyakit serious, boleh ke ambil medical card? 

Ini confirm tak boleh. Better ambil sebelum sakit. Lepas sakit apa pun tiada guna. 


6. Jika dilihat pada tahun lepas, issue banjir terjadi tanpa diduga, insurance/pelindungan apa yang perlu diambil untuk diri, keluarga dan harta? 

Untuk peribadi , digalakkan untuk ambik Insurance Medical , Personal Accident , Life & Critical illness . 

Untuk keluarga , kita harus kira keperluan income replacement jikalau sesuatu perkara tidak diduga berlaku keatas punca utama pendapatan. 

7. Berapa yang perlu kita sediakan jikalau kita tidak berupaya lagi untuk mencari pendapatan untuk keluarga atau kita meninggal dunia? 

Dari segi harta , fire Insurance and banjir atau ‘act of god’ bencana alam kita harus lindungi. Ini kerana adalah harta tersebut bernilai dan merupakan aset kita dan tidak seharusnya menjadi beban sekiranya perkara yang tidak diingini berlaku. 

8. Betul atau tidak menjadi ejen insurance ini kaya? 

Insurance ejen tidak kaya tetapi kebanyakkan dari mereka mempunyai ilmu berkaitan pengurusan dan perancangan kewangan untuk masa depan. 

Mereka tidak mempunyai gaji pokok, dan semua bergantung kepada business commission. Ini juga bererti pendapatan mereka tidak terhad.

Jelas bukan? Buat korang yang belum ada insurance atau nak dapatkan khidmat nasihat dan pandangan, diorang semua sedia membantu. Highly recommend! 




Apa-apa korang boleh hubungi diorang seperti nombor yang tertera. 




May Khoo
HP - +60123265795
Email - chengmay.khoo@aia-premier.com.my

Siti Norisah 
HP -  0126428117
Email - sitinorisah.1019q@aia-premier.com.my

Beh Yew Yong
 HP - 0162333099
Email - yewyong.beh@aia-premier.com.my

Ili 
HP - 0106558481
Email - nuriliaainaa.1962R@aia-premier.com.my

Siti Noramiera 
HP - 01126272181
Email - sitinoramiera.4220s@aia-premier.com.my

atau 

Stable Vision Corporation Sdn Bhd
Level 7.01, Menara AIA No 68,
Jalan Batai Laut 4,
Taman Intan, 41300,
Klang, Selangor

email: enquiry@sv.com.my

No comments: