::SOYA OH SOYA::

tergerak aku nak exposed pasal benda ini bila aku baca artikel saudari amani,so aku nak dedahkan rahsia yeos.....

tentang minuman ringan keluaran Yeo Hiap Seng, jenama salah satu pembekal minuman ringan yang tak asing lagi di rantau ini khususnya Singapura dan Malaysia. Pernahkah geng kipas susah mati sekalian dengar tentang keluaran produk minuman YHS yang terkini, khususnya minuman kacang soya fusion dengan kacang hijau? Jika korang di Singapura, harap-harap baca dulu ya, bahan-bahan yang terkandung dalam minuman ini.
Kita sering membeli apa jua barang jua tanpa peduli apa kandungannya. Apa kah kandungan dalam GREEN BEAN SOY DRINK?
Rupa-rupanya E47 datangnya dari khnzir. MasyaAllah, dah takde lagi ke sumber yg baik, yang murni, darimana pihak pengeluar nak dapatkan bahan atau sumber utk membuat produk minuman mereka???? Tidakkah mereka peka dengan pengguna2 Islam yang sememangnya ramai telah terbiasa dengan minuman yang mereka bekalkan atas jenama YHS???

baik minum susu je tapi bukan camnilah

adakah ini agenda masyarat di luar sana untuk masyarakat UMAT ISLAM?

APA E471??
  E471  ni lazimnya datang dari khinzir.tapi untuk mengaburkan mata sesetengah pihak mereka mengatakan E471 niu datangnya dari lemak soya yang telah dihidrat.tapi aku pernah ingat ketika guru biologi aku menceritakan tentang lemak2 haiwan dan sayuran; E471 boleh diambil dari lemak sayuran dan haiwan.haiwan tersebut lazimnya adalah khinzir. tapi jika ia tulis E471(LEMAK SOYA) itu boleh ditakrifkan sbagai halal tak pun kalau was2 kite tgok la ade lmbang halal tau tidak,kalau tak de makna haram la tu.tapi tak heran arh sebab belek punya belek.....hah, patutlah. Minuman ni diperbuat di....... di negara yg dah mmg dah tersohor bubuh melamine dalam susu!! lagi satu nak ingatkan pada makcik2 yang suka beli barang2 kuih tengok samada ada GELATINE atau tak..lazimnya bahan ni datangnya dari khinzir.
aku sempat baca artikel shahilla yang menyebut"
Kajian drp Dr Amjad Khan (Medical Research Institute, United States) menyatakan bukti kebanyakkan produk multinational mempunyai LELEMAK KHINZIR sebagai bahan2 dlm produk mereka.

Dibawah ini disenaraikan kod E yg perlu dijauhkan. ianya ada...lah :

E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252,E270, E280, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475,E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542,E570, E572, E631, E635, E904.
Sebagaimana yg kita sedia maklum KHINZIR adalah haram bagi umat Islam tidak kiralah ianaya dari daging, kulit, bulu, najis @ lemak' ..hrmm kalau korang tak percaya lagi tengok la gaambar2 tersebut ada yang terdapat lemak pada pembuka kotak...teruk bukan???
samada betul atau tidak wallahualam.. jadi pikir2 kan sejenak..kuasa pembeli di tangan anda..

#pesanan penaja: macam serik saja nak minum soya

8 comments:

♥..cik_mas..♥ said...

thnks....info... :)

.cik yaya. said...

erkk..terus tak slera aku nak minum soyaa

k-artz chasez said...

cik mas: welcome
cik yaya: geli kan??

fiq. said...

adushhh2....

♥..cik_mas..♥ said...

ish..risau lah..dah brape kotak cik mas minum soya... :(

Nur Liyana said...

huhu nsib baik bkn bkn pggmar soya...adui...tp ade mnum gak..:(

geramgaram said...

aduhh..dah le mnat gler minum air soya..kacau2 klu camni..

k-artz chasez said...

itulah bila masuk akhir zaman macam agenda nak sesatkan umat manusia ini