HOMESTAY BUKIT GANTANG

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua ! 


Seperti yang dijanjikan , di dalam part 2 ini, Khai akan berkongsi pengalaman mengikuti program Homestay yang telah disediakan. 




Oh ya buat yang tidak tahu , Khai telah ditempatkan di Homestay Bukit Gantang,Perak. Hari pertama kami tidak apa yang menarik untuk dikongsi memandangkan kami tiba di Homestay tengah malam. Disana kami telah dipecahkan 4 orang dalam satu kumpulan untuk duduk bersama - sama keluarga angkat  selama 3 hari 2 malam. 





Khai bersama - sama lagi dua orang rakan blogger dan seorang pelancong Indonesia telah ditempatkan untuk tinggal bersama Keluarga Encik Tamim dan Puan Hashimah . 


Rumah Abah dan Mak 

Mereka inilah Abah dan Mak kami sepanjang disana kehkehkeh... Pada hari kedua , awal pagi lagi sudah bangun kerana pada hari tersebut kami akan  ke Lenggong untuk menghadiri Pesta Makanan .Jadi pagi - pagi lagi Mak dah sediakan kami cucur sampah ! hahahaha...


*gambar ihsan google* lupa nak ambil gambar hehehe 

Buat korang yang tak tahu, orang disini panggil kuih ini sebagai Cucur Sampah.didalamnya ada tepung yang digoreng bersama - sama adunan daun kucai, bawang dan ikan bilis . Menurut Mak , ditempat lain orang menggelarkannya Cucur Kucai. 




Selesai saja sarapan , kami terus ke Lenggong menaiki bas yang disediakan bersama - sama rakan yang lain untuk merasai sendiri Pesta Makanan Lenggong 2014 . 


berselera betul Dato Seri Mohammad Nazri Aziz ! 

demonstrasi cara membuat Ikan Pindang

Rendang Daging Hitam fresh dari Kawah !

Inilah Pecal Lenggong. Lain dari yang lain 



demonstrasi memasak nasi dalam buluh 



kata orang Lenggong , kalau datang sini tak sah kalau tak pekena Tilapia Tasik Raban




Disana terdapat hampir 25 Jenis makanan tradisi Lenggong dan Perak telah disediakan dan semuanya secara Percuma ! Antara makanan tradisi Lenggong dan Perak yang wajib korang cuba adalah Pekasam , Rendang Tok , Pecal Lenggong,  Ulam Kebebe , Gulai Kawah dan banyak lagi ! 

Disebelah petangnya pula, kalau ikutkan program , akan diadakan sukan rakyat. Tetapi malangnya terpaksa dibatalkan memandangkan hari hujan dan kami pun agak penat selepas pulang dari Pesta Makanan . Jadi aktiviti petang tersebut digantikan dengan sesi meluangkan masa bersama - sama keluarga angkat .

 Petang tu , sambil sembang dengan keluarga angkat , kami dihidangkan dengan pelbagai jenis buah - buahan tempatan termasuk raja buah, durian. Uniknya disini, hampir kesemua penduduk mempunyai dusun sendiri dan setiap pagi mereka akan ke dusun untuk mengambil buah. 


cucur durian! serius dah lama tak rasa . 




Jadi petang tu , memang sampai tercungap - cungap kami 'menghentam' buah durian dan menurut Abah , setiap pokok , duriannya rasa berlainan. Sampaikan ada satu durian tu rasanya seperti ayam KFC , ini serius ! hahaha ...




Pada malamnya pula, kesemua peserta homestay dikehendaki berkumpul di Dewan Orang Ramai Bukit Gantang bagi menghadiri majlis perkahwinan olok - olok yang dibuat khas untuk kami merasai sendiri perkahwinan adat melayu. Maklumlah ada diantara kami berasal dari Iran , Somalia dan Indonesia. Abah dan Mak pula awal - awal lagi dah siapkan Baju Melayu untuk kami pakai pada malam tersebut.

Pada mulanya ingatkan cuma pertunjukan tayangan video perkahwinan rupa - rupanya penduduk sekitar Homestay Bukit Gantang telah membuat persiapan terlebih awal ! Antaranya seperti persediaan pelamin , kugiran , paluan kompang , pertunjukan silat serta adat persandingan. 


sesi joget lambak bersama Iqwal 

Pelamin Pengantin

bersama - sama Pelancong dari Somalia dan Indonesia 

bersama Keluarga Angkat 

kengkonon gambar family hahaha

sesi persandingan 





Memperkenalkan para pengapit dari Somalia dan Indonesia, pengantin lelaki dari Indonesia dan pengantin perempuan dari Iran 






Jamuan makan malam juga disediakan seperti majlis perkahwinan yang betul. Suasana disana tersangatlah meriah  ! 

Terima kasih tidak terhingga diucapkan kepada penduduk Bukit Gantang yang secara langsung dan tidak langsung mengadakan majlis seperti ini. Tersangatlah bangga di hati ini apabila melihat kaum lain dan orang lain yang datangnya dari negara asing seronok memakai pakaian tradisional negara kita. 

I LOVE MALAYSIA ! 

p / s : Love sahabat media juga. kehkehkehkeh ...



9 comments:

Iffah Afeefah said...

Hahaha okey main kawen2 tu best

Mawardi Yunus said...

meow meow, amboi joget lambak sakan no korang. kami kt kg ben joget bawah selimut jer ahhahaha

✿AINAA ROSEBERRY✿ said...

wahhh bestnyaaaa.... mai perak bukan nk roger.. heheheheheh...

✿ pink velvet ✿ said...

bestnyer majlis mcm ni :)

WendyPua said...

Yoh!
Saya Yng Bagi Bungar Telor Tau!
Hehe

Nice to meet yo!

Khai Artzfar said...

@Mawardi Yunus haha setiap kampung ada tarikan sendiri kan

Khai Artzfar said...

@✿AINAA ROSEBERRY✿ooowh ena orang perak ke ? ate idak ler nak bagitau kekekee

Khai Artzfar said...

@✿ pink velvet ✿seronok tengok orang dari negara lain menghargai khazanah negara

Khai Artzfar said...

@WendyPuahaha amacam pengalaman ? best ?